Private Blog Networks (PBN) – mitä ne ovat ja miksi niitä käytetään?

Private Blog Networks (PBN) – mitä ne ovat ja miksi niitä käytetään?

PBN teksti mustalla taustalla

Mikä on PBN?

PBN lyhenne tulee siis käsitteestä private blog networks. Kyseessä nimensä mukaisesti yksityinen blogiverkosto, joka on luotu vain linkittääkseen toiseen verkkosivustoon ja parantaakseen sen orgaanista hakukonenäkyvyyttä. Ideana on, että blogiverkoston lähdesivut siirtävät linkittämällä auktoriteettiaan verkostoa hyödyntäville kohdesivuille.

Tämän tyyppinen toiminta koetaan hakukonesijoitusten manipuloinniksi ja on sen vuoksi luokiteltu Googlen ohjesääntöjä rikkovaksi menetelmäksi. Google pyrkii omilla algoritmeillaan tunnistamaan PBN-sivustot, jotta se voisi poissulkea niiden vaikutusta hakukonetuloksiin. Aiheelle on omistettu oma osio Googlen Spam policies -artikkelissa.

Miten PBN-sivustot toimivat?

PBN-sivut luovat vaikutelman, ​​että niihin linkitetty kohdesivu on luonnostaan ansainnut viittauksen muualta internetistä. Tämä on Googlen silmissä arvokas tieto, sen algoritmit ovat todella pitkään palkinneet nettisivuja niiden linkkiprofiilin perusteella.

Lähes jokainen sivustollesi johtava linkki on lähtökohtaisesti Googlelle luottamuslause sivustosi auktoriteetista, kunnes toisin todistetaan. Eli niin kauan kuin linkkimanipuloinnista ei jää kiinni, se parantaa sivustosi sijoitusta. Toki markkinoilla on paljon PBN-palveluja joiden linkitykset eivät hetkauta asiakkaan sivuston näkyvyyttä suuntaan eikä toiseen. Koska linkitysten laatu on niin heikkoa.

Google tekee parhaansa taistellakseen luonnottomia linkkejä vastaan ​​parantamalla jatkuvasti algoritmejaan. Hakukoneoptimoinnin black hat -yhteisöt kuitenkin edelleen nojaavat paljon linkittämiseen, koska se edelleen toimii jos tietää mitä tekee.

Parhaat PBN-palveluntarjoajat näkevät paljon vaivaa piilottaakseen digitaaliset jalanjäljet Googlelta. Kyseessä on todella vaativa osa hakukoneoptimointia, eikä leikkiin kannata ryhtyä jos ei tiedä mitä tekee.

Kuvassa alla Esimerkkihinnasto PBN-palveluntarjoajalta. Linkittäviä verkkotunnuksia myydään kuukausihinnoittelulla niiden auktoriteettiarvoon perustuen. PA = page authority, DA = domain authority, RD = referring domains

PBN-sivustolistaus kyseistä palvelua myyvältä taholta

Miksi SEO-tekijät sitten turvautuvat PBN-palveluihin?

Toimiessaan PBN on yhä tehokas tapa parantaa hakukoneoptimointia. Ja linkkien ansaitseminen luonnostaan on todella vaikeaa. Ihannetilanne olisi se että:

  1. Sisältöjesi lukijat löytäisivät tekstisi ja haluaisivat linkittää niihin pyyteettömästi
  2. Heidän linkittävät verkkotunnukset olisivat auktoriteetteja ja mielellään juuri sinun toimialasi kannalta relevantteja.
  3. He osaisivat rakentaa linkitysten ankkuritekstit juuri sinun SEO-strategiaasi palvellen

Mikäli kaikki nuo kolme kohtaa täyttyisivät jatkuvasti, ei PBN-palveluita tai muitakaan linkitysstrategioita tarvittaisi. Mutta todellisuus on tietysti ihan muuta. Linkitysten eteen joutuu tekemään paljon töitä, vaikka sisällöt olisivatkin linkittämisen arvoista tavaraa. Töitä tehdään mm. näillä vaihtoehtoisilla tavoilla:

  • Outreach ja PR – eli lähestytään potentiaalisia linkittäjiä itse ja kehotetaan linkkaamaan. Vaatii todella paljon kontaktointia eli onnistumisprosentti todella pieni. Vähän kuin myynnin kylmäsoitto
  • Guest post eli vierasblogaaminen. Tämäkään ei ole enää niin tehokas tapa kuin joskus aikaisemmin. Eikä kannata tehdä ns. linkkivaihtoa eli vierasblogaillaan kumppanin kanssa ristiin koska ne linkit poissulkevat toisensa.

SEO-asiantuntijat siis tietävät että PBN helpottaa ja nopeuttaa linkkiprofiilin rakentamista suunnattomasti. Mutta siihen ei silti missään nimessä kannata ryhtyä jos et tiedä mitä teet. Edes asiakkaana.

Ei riitä että PBN-palveluntarjoajan pitää osata tämä laji, myös asiakkaan pitää ymmärtää riskit ja toimintatavat.

Kuvassa alla esimerkki linkittävästä PBN-sivusta. Vanhentunut domain on ostettu ja sen päälle luotu luonnolliselta blogilta näyttävä sivusto. Kyseinen sivusto linkittää halutulla ankkuritekstillä haluttuun kohdesivuun. Kuten esimerkki näyttää, voi englanninkielisestä leipätekstistäkin linkittää suomenkielisellä ankkuritekstillä suomenkieliseen sivuun

Esimerkki PBN-sivusta joka linkittää kotimaiseen verkkotunnukseen

Mitkä ovat PBN-käytön riskit?

Kuten alussa mainitsin, PBN-periaate rikkoo Googlen ohjeistuksia. Jos siis käytät PBN-palveluita ja jäät siitä kiinni, voi:

  • PBN-linkit jäädä huomioimatta.
    Tämä on se kevyin tapa jäädä kiinni eli Google ei vaan huomioi linkkejä joiden se epäilee olevan luonnottomia. Tällöin kiinni jääminen ei vaikuta sijoituksiisi – positiivisesti tai negatiivisesti. Toki olet menettänyt rahaa palvelun takia turhaan.
  • PBN-linkit aiheuttavat rangaistuksen.
    Joskus Google rankaisee verkkosivuja, joiden se uskoo manipuloivan tietoisesti hakukonesijoituksia. Manuaalinen rangaistus tapahtuu ihmiskäyttäjän toimesta ja siitä saa viestin Google Search Consoleen “unnatural links to your site” otsikolla. Tämän seurauksena koko sivustosi tai osa sen Google-näkyvyydestä alennetaan. Pahimmassa tapauksessa sivusto voidaan poistaa Googlen hakemistosta kokonaan. Rangaistukseen voit pyytää muutosta reconsideration request avulla.

Ole siis varovainen siellä hakukoneoptimoinnin jännittävällä valtatiellä. Äläkä epäröi ottaa yhteyttä alan asiantuntijaan mikäli kaipaat apua.

Johannes Lindblom
Johannes Lindblom
Kasvuhakkeroija ja tuotekehittäjä, erikoisosaamisenaan hakukoneoptimointi ja keynote-esiintyminen. Markkinoinnin sekä tuotteistamisen moniosaaja joka elää ja hengittää sisältöjen, käyttökokemuksen ja palvelumuotoilun kautta. Vapaa-ajalla teen spiikkausta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *