Hakukoneoptimointia yrityksille – mitä se on?
Aloitetaanpa siitä mitä on hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi tunnetaan lyhyemmin myös nimellä SEO (search engine optimization). SEO tarkoittaa verkkosivuston hakusanasijoituksiin liittyvää parantelua eli sillä pyritään nostamaan sivustoa tietyillä termeillä hakukoneiden orgaanisissa tuloksissa.
Hakukoneoptimointi voi siis nostaa yksittäisen nettisivun sijoitusta hakukoneiden, kuten etenkin Googlen, hakutulosten hakemistossa. Optimointia aloitettaessa täytyy olla tiedossa sivustolle tärkeimmät hakusanat ja -lausekkeet. On hyvä luoda jonkinlaiset tavoitteet sivustolle. Tämä helpottaa optimoijan työtä kun hän aloittaa SEOn tekemisen kohdesivustolla.
Hyvä hakukoneoptimointi parantaa nettisivujen sijoituksia tehokkaasti ja tuottaa sitä kautta maksutonta mutta relevanttia liikennettä sivustolle. Optimoitavat hakusanat ovat yrityksen toiminnan kannalta erittäin oleellisia ja paljon haettuja. Näin sivustolle saadaan oikeat kävijät. On hyvä myös tunnistaa hakutermeistä ne, jotka tuovat selkeästi eniten maksavia asiakkaita. Konkreettiset, tarpeeseen vastaavat hakutulokset tuovat parhaiten kauppaa. On hyvä myös pohtia ns. long tail -termejä eli pitkän hännän hakusanoja ja -lausekkeita. Kyseessä siis vähemmän haetut mutta toiminnan kannalta tärkeät hakulausekkeet, joiden kautta on helppo kasvattaa maksavien asiakkaiden löytämistä sivuille.
Hakukoneoptimointi (SEO) vs. Konversio-optimointi (CRO)
Joskus nämä kaksi termiä ja niiden tarkoitusperää menevät sekaisin. SEO:n avulla on tarkoitus tuoda sivuille lisää kävijöitä kun taas konversio-optimointi (conversion rate optimization) pyrkii parantamaan sivuston myynnillistä suoritusta. Konversiolla tarkoitetaan sitä, miten sivusto onnistuu tavoitteissaan, oli se sitten tuotteiden myyminen tai liidien kerääminen. Konversio-optimointia ei pidä siis sekoittaa hakukoneoptimointiin, vaikka molempia asioita SEO-palvelut useimmiten pystyvät tarjoamaan. Hakukoneoptimointi ei välttämättä itsessään vielä lisää kauppaa merkittävästi, mikäli konversiopuoli ei ole nettisivuilla kunnossa.
Miten Google toimii?
Yksinkertaistetusti: Googlen hakukone perustuu kolmeen toimintoon:
- Kahlaus – sen valtavat bottiarmeijat kahlaavat läpi internetiä pyrkien löytämään sisältöä tallennettavaksi Googlen valtavaan hakemistoon eli indeksiin.
- Indeksointi – bottien löytämät sisällöt tallentuvat hakemistoon hakutulosten palautusta varten
- Hakutulosten palautus – hakukone palauttaa sen käyttäjille oleellista sisältöä hakijan hakuun perustuen
Toimintamalli ei toki ole ihan näin yksinkertainen oikeasti, mutta tällä tavoin aihetta on helpompi lähestyä ja oppia ymmärtämään, miksi SEO-asiantuntijat haluavat tehdä tiettyjä muutoksia verkkosivuille.
Googlen algoritmit – tunnetuimmat käsitteet
Googlen algoritmit ovat täynnä käsitteitä ja tulkinnanvaraisia asioita. Voit tutustua Googlen omaan oppaaseen täältä: Ranking Systems Guide. Alla pähkinänkuoressa merkittävimmät algoritmeihin liittyvät asiat vuosien varrelta.
PageRank
PageRank on Googlen ihan ensimmäinen sivustojen järjestelyyn tarkoitettu mekanismi. Verkkosivujen auktoriteetti määräytyy niihin tulevien linkkien määrästä ja viittaavien domainien (verkkotunnusten) laadusta.
Penguin
Core algoritmipäivitys jonka tarkoitus oli ottaa paremmin kantaa linkitysten laatuun ja löytämään mahdollisia linkkimanipulaatioita (mm. random documents algorithm). Otettiin käyttöön vuonna 2012.
RankBrain
Googlen tekoälymalli, jonka avulla se pystyy analysoimaan hakumalleja ja –tapahtumia. RankBrain on osa Hummingbird algoritmipäivitystä, jonka avulla Google voi arvioida hakuintentiota taustalla. Algoritmi hyödyntää AI:ta sekä mm. lokaaliutta. Tehty mobiilikäyttöä silmällä pitäen. Kehitys aloitettu vuonna 2013.
Pigeon
Osa Hummingbird-algoritmia. Hyödyntää paikkadataa hakutulosten perustana eli mitä lähempänä tiettyä liikettä olet (lähellä-haut), sitä todennäköisemmin se näkyy hakutuloksissa korkealla.
Core Web Vitals
Viimeisin lisäys 2021/6 jonka tarkoitus on ottaa kantaa sivujen käytettävyyteen ja latausaikoihin.
Helpful content update
2022 päivitys joka pyrkii nostamaan esiin käyttäjää parhaiten palvelevaa sisältöä.
Hakukoneoptimointi ja sen hinta
Miten hakukoneoptimoinnin hinta sitten määräytyy? Hinta on yleensä kiinni hakukoneoptimoinnin tasossa eli siinä, kuinka paljon SEO-toimenpiteitä täytyy asiakkaalle tarjota. Optimoinnin hinta määräytyy yleensä siis räätälöidysti asiakkaan tarpeen mukaan. Asiat jotka vaikuttavat hintaan ovat vallitseva kilpailutilanne, toimenpiteiden ja hakusanojen määrä. Hyvät hakusanasijoitukset vaativat yleensä niin teknistä parantelua, kuin myös optimoitua sisältöä. Sisällöntuotanto maksaa siis varmasti extraa, mikäli sitä ei asiakkaalta omasta takaa löydy.
Kaksi eri SEO-koulukuntaa
Hakukoneoptimointia voi tehdä monella eri tavoin. Voi keskittyä sivuston sisällä tapahtuviin seikkoihin sekä voi myös pyrkiä vaikuttamaan sen ulkopuolisiin asioihin. Näiden eri toimintatapojen perusteella optimoinnista löytyy eri koulukunnat:
White hat eli valkohattuoptimointi pyrkii hakubottien lisäksi palvelemaan ihmistä, ja oikeastaan juuri enemmän palvelemaan itse lukijaa. White hat -optimoija tekee kaiken sääntöjen mukaan eikä halua rikkoa Googlen laatulinjauksia. Linjauksia rikkomalla voi pärjätä mutta siinä piilee omat riskinsä. Siitä voi jäädä kiinni. Valkohattuteknikko optimoi sisällöllä ja laittaa sivuston teknisesti kuntoon.
Black hat eli mustahattuoptimointi on sitten white hatin vastakohta. Black hat ottaa riskejä eli saa kyllä tuloksia aikaiseksi mutta riski kiinni jäämisestä voi olla korkea. Mustahattu keskittyy enimmäkseen sivuston ulkopuoliseen linkittämiseen ja silloin ollaan vaarallisilla vesillä. Linkittämiseen on omat sääntönsä ja niitä rikkomalla voi saada Googlelta sanktioita – niitä rikkomalla saa toki myös tuloksia, eihän mustahattuja muutoin olisi olemassa.
Grey hat eli harmaahattuoptimointi on kahden edellä mainitun välimuoto. Grey hat pyrkii tekemään molempien tekniikoiden kautta hakukoneoptimointia. Hän laittaa sisällöt ja teknisen puolen kuntoon sekä yrittää linkittää sivustoa niin, että Googlen laatumääräyksiä noudatetaan ja linkit ovat mahdollisimman luonnollisia.
Hakukoneoptimointi koostuu kahdesta eri palasesta:
Off page -optimointi
Off pagessa hakukoneoptimointi keskittyy nimensä mukaisesti sivuston ulkoisten tekijöiden parantamiseen. Tärkeimmät off page SEO:n osat ovat sivuston nopeus ja ulkoiset linkitykset. Sivuston latausajat ja viittaukset muualta internetistä määrittävät aika paljon Googlelle. Molemmat asiat parantavat merkittävästi sivuston laatupisteitä.
On page -optimointi
On pagessa hakukoneoptimointi keskittyy (taas kerran) nimensä mukaisesti sivustolla tapahtuviin asioihin eli sisältöön tai tekniseen suorituskykyyn. Tämä puoli on siis helposti itse parannettavissa, mikäli tietää mitä tekee. Tietämys perustuu kuitenkin hakukoneoptimoinnin tuntemiseen. Nettimarkkinoinnin kentältä löytyy valitettavan paljon toimijoita, jotka luulevat tietävänsä mitä hakukoneoptimointi on. On page SEO parantaa sivustoa käytettävyydeltään sekä teknisesti. Valitettavan harvoin nämä asiat otetaan huomioon vasta kun sivusto on ollut jo pitkään julki. Varsinkin teknisten seikkojen huomioiminen heti alusta asti helpottaisi optimointiurakkaa.
On page -hakukoneoptimointi parantaa varmasti myös konversiota, vaikka kyse ei varsinaisesti olekaan konversio-optimoinnista. On pagessa kuitenkin tehdään konversiota automaattisesti parantavia toimenpiteitä, ainakin silloin jos asiat tehdään oikein. Täytetään mm. metatiedot eli hakutuloksissa näkyvät otsikko ja kuvaukset sekä tehdään käyttäjän hakuun paremmin vastaavaa sisältöä. Nämä auttavat konversiota silloin kun ne on kunnolla tehty.
Sivustolla tapahtuvat hakukoneoptimoinnin toimenpiteet ovat:
Tekninen hakukoneoptimointi
Tekninen hakukoneoptimointi kertoo hakuboteille erilaisin teknisin tavoin, mistä kohdesivussa on kyse. Tekninen optimointi laittaa laatumääräysten mukaisesti asiat kuntoon: tärkeimmät hakusanat saadaan luonnollisesti metatietoihin, urliin ja sisältöön kuvien merkeissä.
Teknistä hakukoneoptimointia ovat myös sivuston latausaikojen viilaus ja käytettävyyden parantaminen (Core Web Vitals) sekä jäsenneltyjen tietojen käyttö (schema.org).
Hakukoneystävällinen tekstisisältö
Siinä on vissi ero, onko tekstisisältö hakukoneystävällistä vai hakukoneoptimoitua. Molemmat ovat parempia kuin teksti, jossa ei ole yhtään otettu tärkeitä hakutermejä huomioon. Sisältö on kuningas ja sitä kautta sivuston täytyy vastata huutoon. Tässä tapauksessa siis hakuun! Mikäli haluat menestyä hakusijoituksissa, täytyy sisällön olla kattavaa ja aiheeseen liittyvää. Hakukoneiden kannalta on olemassa tietyt lainalaisuudet tekstisisällön suhteen. Lainalaisuuksiin kuuluvat seikat kuten:
- Hakutermien esiintyminen riittävän mutta ei liian usein ja oikeissa paikoissa
- Aihealueen kattavuus ja relevanssi
- Sisäinen linkitys sivustolla eteenpäin
Näistä lainalaisuuksista koostuu hakukoneoptimoitu sisältö. Sisältö kannattaa tehdä vallitsevan kilpailutilanteen mukaan.
Sivuston ulkopuolella tapahtuvat toimenpiteet ovat:
Ulkopuolelta tulevien linkitysten optimointi
Mustahattujen suosima tekniikka on ulkopuolisten linkitysten (backlinks) manipulointi, jossa pyritään parantamaan verkkosivuston linkkiprofiilia keinotekoisesti. Tähän löytyy erilaisia tapoja kuten:
- Loislinkittäminen (parasite SEO)
- Blogien kommenttispämmäys
- Yksityiset blogiverkostot eli private blog networks (PBN)
Osa tavoista on jo täysin vanhentunutta eli ei auta orgaanista näkyvyyttä lainkaan, mutta silti kyseisiä palveluita edelleen myydään. Osa taktiikoista toimii edelleen mutta sisältää toki valtavia riskejä eli kannattaa käyttää tarkkaan harkiten, asiantuntijaa konsultoiden.
Ulkopuolisia linkityksiä voi myös ansaita luonnollisesti. Tällöin hyvää sisältöä linkitetään aidoilta sivuilta sisällön hyvän laadun takia. Ansaintaa voi yrittää itse kiihdyttää, tekemällä outreach-viestejä. Kyseessä PR-tekemisen muoto eli samalla tapaa kuin yritykset lähestyvät uutismedioita juttuvinkein, voit yrittää lähestyä erilaisia toimijoita jotka kenties haluaisivat lainata sisältöjäsi omilla sivuillaan.
Paikallinen SEO
Paikallinen hakukoneoptimointi (local SEO) on käsite, jonka alla tapahtuu mm. nämä asiat:
- NAP-tiedot (Name, Address, Phone number) eli yhtenevät yhteystiedot eri yrityshakemistoissa
- Google Business Profiilin optimointi eli pyrit täyttämään profiilin mahdollisimman kattavasti mm. oikein toimialatiedoin sekä toimipisteiden tiedoin.
Hosting-palvelut
Myös verkkosivujen käyttämän hosting-palvelun laatu vaikuttaa sivuston maksuttomiin hakukonesijoituksiin. Pyri siihen että palvelimet toimivat nopeasti ja laadukkaasti sekä jakelevat sisältöjä mahdollisimman lähellä sivuston käyttäjän sijaintia. Sisällönjakeluverkosto eli content delivery network (CDN) on oiva tapa hajauttaa palvelimien sijaintia lähemmäs loppukäyttäjää.
Sosiaalisen median signaalit
Sosiaalisesta mediasta tulevat signaalit kuten kävijäliikenne tai sisältöjen jakelu voivat vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Tämä on kuitenkin painoarvoltaan hieman kevyempi “sijoitustekijä” kuin edellä mainitut off-page menetelmät.
Tarvitsetko SEO-asiantuntijaa?
Jos tarvitset optimoituun sisältöön tai yleisesti hakukoneoptimointiin apua, ota yhteyttä allekirjoittaneeseen. Minulta löytyy vuosien kokemus SEO-tekemisestä, joten osaan auttaa. Hakukoneoptimointi on monien asioiden summa – siihen kannattaa palkata alan asiantuntija apuun.
Lue myös mitä tarkoittaa YouTube-optimointi.